Monday, October 09, 2006

Gratis

En bok jeg leser omtaler nåde som gratis. I og med at jeg stadig er veldig sugen på å skjønne mer av nåden måtte jeg dra tanken litt lengre. Jeg prøvde å tenke min egen assosiasjon til gratis. Jeg fant ut at jeg umiddelbart tenkte på smaksprøver. (Andre som gjør?) Ser for meg de smilende damene som deler ut bittesmå hvite plastbeger me en dæsj av ett-eller-aent... Ofte noe nytt, rart og spennende. Noen ganger blir produktene døgnfluer på markedet, andre ganger en slager! (Noen som vet hvor det ble av Soho-sjokoladen, forresten?) Så prøvde jeg å føre bildet mitt litt lenger. Sett at det liksom var Jesus som sto på Madla Handelslag og delte ut gratis smaksprøver. "Lysst å smake litt gratis nåde?" (ser for meg han står der med delikatessen ca.) Du smaker, synes det er deilig, og venter på dårlig-samvittighet-hvis-du-ikke-kjøper-talen. Men han prøver ikke å prakke på deg den dyre 10 pakningen. Han gir deg den gratis!!! Og han forteller deg at du kan ta med så mange pakker du vil. I tillegg forsikrer han deg om at han kommer til å stå der hver dag, -alltid. Og at det er bare å komme innom og hente hvis du får lysst på. Any time.
"Eg vett bilde e banalt, men hørr nå!" ;) Tenk hvor glad en blir av gratis smaksprøver. Enkelte (for eksempel meg) har blitt så glad for gratis smaksprøve at de kjøper produktet i ren begeistring. Litt rart hvor vanskelig det er å ta imot smaksprøven egentlig.

1 comment:

HMM said...

Hmm, interessant!!
Jeg vil ha en ti-pakk!!:)
Det er godt med gode bilder