Wednesday, March 25, 2009

Siste uke med ferieskoler

Denne uken jobber jeg mer eller mindre alene. Ihvertfall foreløpig. Det er ganske gøy, og byr på flere utfordringer enn normalt. :) Ingen jeg kan lene meg på, og ingen som snakker noe annet enn spanish! :) muy bien! Jeg liker veldig godt å sitte på bussene innover i den såkalte slummen. (liker egentlig ikke å kalle det slum, fordi det er så negativt ladet.) Det er så mye å se på ut vinduet, mye som skjer, og rett som det er kommer det noen brølende selgere inn på bussen: "Agua! Agua! Agua! Manzanas! Uvas! coco! mango! Dulces!" bare fantasien som setter grenser for hva man kan selge på en buss. Det vittigste var nok når en veldig overbevisende selger markedsførte en kalender, og tro det eller ei; med en PENN på kjøpet! :)


Flor de Bastión

Men når jeg sitter på bussen innover mot kirken jeg jobber i, tenker jeg ofte på myndighetene. Jeg kjører en halvtime innover i et område som ifølge myndighetene ikke eksisterer. Det bor om lag 600 000 mennesker her, men likevel fornekter myndighetene at området eksisterer. Det er ikke engang tegnet inn på kartet! Her hvor jeg liker meg så utrolig godt, og folk er så gjestfrie og vennlige, hvor man spiller fotball i gatene, og det er kioskbutikker i annethvert hus, hvor veiene ikke likner noe som helst, men hvor bussene likevel kommer seg fram -koste hva det koste vil! Det er helt sprøtt! Dette vil såklart si at det er korrupsjon og maktmenn som sitter på toppen og kan gjøre som de vil. Noen få fordeler hustomtene, og hvis de bestemmer seg for å ta tomten tilbake for å selge den på ny, kan man såklart gjøre det. Det er makt, ondskap og korrupsjon i dagliglivet.







Det er veldig fint her da. :) tross slum-stempelet. Me encanta!


En hyllest, til slutt, til ei 10 år gammel jente som er på ferieskolen. Hun er virkelig en helt! Utrlig livsglad jente som synger og smiler, og som har en enorm omsorg for lillebroren sin på 1 1/2 år. Hun passer på lillebroren sin hele dagen mens mamma er på jobb. (aner ikke hvor pappaen er...) For ei jente! Hun får virkelig ikke muligheten til å være barn lenge. Men jeg tror ikke det kunne falt henne inn å klage, selv om hun er dagmamma på heltid i en alder av 10 år.

Og heelt til slutt: igår var en varm dag. kl 5 på ettermiddagen leste man 36 grader. Så det er ikke så rart man blir sliten etter jobb når man bl.a danser og synger en halvtimes tid i steikende sol. "Hermana Maria, venga aka. Canta el canción de boogi-woogie!" huh, slitsomt liv. :) men guri så gøy!

13 comments:

Solveig said...

Så kjekt å lese om korleis du har det, Maria! Veldig bra!
Kjente godt igjen busselgarane:D Litt slitsomt i lengden, men morsomt:D

Grete said...

Flott Flott Maria..Stå på..
Vennlig hilsen Grete

Unknown said...

Dette var sterk kost, Maria. Tårene spretter på mor. Jeg er utrolig stolt av deg.Du har så masse kjærlighet å gi disse flotte barna. Stå på. Jeg gleder meg slik til å komme på besøk, og få se noe av det arbeidet som du er så heldig å få delta i....:)

Anonymous said...

Dette var sterk kost, Maria. Tårene spretter på mor. Jeg er utrolig stolt av deg.Du har så masse kjærlighet å gi disse flotte barna. Stå på. Jeg gleder meg slik til å komme på besøk, og få se noe av det arbeidet som du er så heldig å få delta i....:)

Unknown said...

Hei Maria!

Håbe du har d godt der nede. Nå ska me i gebursdag nr 2 for helgen. Du vett kristin og bønna hadde jo dagen i går. Me savne deg alle mann. Ska hilse så mye fra adle her hjemme.

Ps: Sende deg nogen bilder i løpet av dagen.... du kjenne oss.

Britty said...

Hei sveis... så dæ i bladet La Mitad-nytt! hihihi! stoooooooooort bilde av dæ å barna dine! va kos! da sat æ å Anne Lise å Cecilie å las høyt ved middagsbordet:)
Keep on the good work baby!

Øyvind said...

Spennende å lese alt du opplever. Tror både du og slummen blir rikere av at du er der du er!

Maria Johansen said...

ja, du har jo vært her du, solveig. :) takk for at du e så delaktig, grete-mor.

gerri, eg vet at tårene sprette på deg og! ;) og takk for bildene... :P

åjaada brit, eg e kjendis ser du. :) koselig med høytlesing då. hehe. har ennå ikkje fått sett d sjøl då..

eg tror jaffal eg blir rikere, ja. det e sikkert.

åå, d e så koselig når dåkk komentere. :) då blir eg så glad. takk og takk!

Anonymous said...

Senorita Maria, te quiero <3

Soy un admirador secreto...
Que te vaya bien mi amor

xoxo

Maria Johansen said...

muchas gracias tuvisimo! Creo que, sin embargo, te gusta uva(s), ¿si? ¿o no?

Petter said...

Du e tøff!

Tuva said...

Si, ¡me gusta las uvas! Claro que si, tu tambien, ¿no? Necesito que gustarlas, mas o menos es mi nombre, ¿verdad?... Bueno, hasta la vista baby <3 Te quiero mucho Mariassima

sorgenfrigate said...

du e gull! påsken e over oss, eg har funnet egget mitt som var gjemt i spisestuen. eg drømme fortsatt om påskelammet ditt, men forstår at det ikkje blir slik i år.. Eg vet du har blitt meget brun, fått et par-tri fregner til kanskje, og at du har blitt rikere sjøl om du bruke alt du har spart ;)
klem fra livs